23. juli: Cusey -> Maxilly sur Saone, Canal entre Champagne et Bourgogne

Kl. 8:55 – 17:30. 40 km. 19 sluser.
Afgang 8:55 – det er søndag, så sluserne åbnes for alle kl. 9:00. Første sluse er nr. 23 – vi går glat igennem. Det er køligt i dag, ca. 16 grader og overskyet. Fint vejr til endnu en transportdag…
Ved sluse 27 er der problemer. Da vi trykker på remoten lyser den godt nok rød-grøn på panelet, men lidt efter begynder den grønne at blinke. Vi tænker, at der nok er nogen på vej ind fra den anden side, og prøver at være tålmodige 😊. Men vi kan ikke se nogen sejle ind – så joker lidt med, at det nok er 10 kanoer, der er på vej. Efter endnu lidt ventetid bliver vi enige om at sejle helt hen til slusen, så jeg kan blive sat af og gå op i slusen for at se, hvad der foregår!
På den anden side er der rødt lys. Hmmm. Jeg aktiverer fotocellerne og går op og løfter den blå stang til igangsætning af slusningen. Jubiii – portene begynder at lukke… men så sker der ikke mere – karret fyldes ikke. Jeg kalder op til slusevagten, der ankommer efter 5 minutter. Han kan ikke umiddelbart se, hvad problemet er, men han får klaret slusningen manuelt: Fylde… åbne for os… tømme… åbne i den anden ende.

dav

Kl. 12:30 har vi passeret sluse 30. Kl. 15 passerer vi viadukten ved Oisilly – imponerende! Ca. 15:30 er vi ved sluse 39: To røde lys = ude af drift. Jeg ringer til VNF og de lover at sende en mand ud. En halv time går der, så er søndagsvagten fremme og får os igennem. Problemet er tilsyneladende det meget søgræs i vandet.
I havn kl. 17:30 og op i byen – men ingen åbne butikker søndag eftermiddag. I dag har vi blot mødt to både – der er ikke overrendt på Canal entre Champagne et Bourgogne…