30. juni – 5. juli: Auxonne -> Lyon, Saône

2018 Sæson 2.
180 km, 5 sluser nedad
Så er vi i gang igen – 2. etape af vores drøm skal udleves!
Vi havde en god køretur fra Danmark til Auxonne, ankom 3:30 lørdag morgen, og efter nogle timers søvn var vi friske og klar til proviantering i Intermarche samt vask og rengøring af båden. Vi fik pakket ud og gjort plads til tøj samt al mad og drikke i kølebokse og skabe. Det var en meget varm eftermiddag i Auxonne (rundede 35 gr), og vi havde stor lyst til en badetur bag båden, men vandet i havnen er ikke så lækkert… der er godt nok masser af fisk, men ikke den store vand-udskiftning, og med flere fastliggere og toiletter i bådene, sååhhh… I stedet brusede vi os over med vandslangen og fik vasket hår og krop samtidig med bådvasken… dejligt forfriskende 😉. Senere gik vi en aftentur langs floden, da luften var blevet lidt køligere.

Auxonne inden afgang

Søndag morgen op, morgenmad og afgang 9:15. Slusen ved Auxonne er den sidste lille, automatiske sluse på Saône – spændende om vi kan huske, hvordan man gør 😊 (efter 250 sluser sidste år!). Det kunne vi 😉… ind og fortøjre stille og roligt – vi havde endda overskud til at vente på en engelsk motorbåd, der sejlede lidt bag os – løfte den blå stang til slusning, og så var vi i gang igen. En smuk morgen med høj blå himmel, fuglene kvidrede og Saône flød roligt afsted, kantet af store grønne træer og buske. Det er ubeskriveligt smukt og fredfyldt, man er helt tæt på naturen, fiskehejrerne sidder ved flodbredden eller flyver forbi os lige ved overfladen – vi så endda nogle med unger; det har vi ikke oplevet før.

Næste sluse – og i øvrigt resten af sluserne vi skal igennem på vores tur i år på Saône og Rhône, er betjente, dvs. at slusevagten styrer slusningen. Det er også store sluser – 185 m lange og 12 m brede – så der er plads til store pramme og (senere) hotelskibe. Det er obligatorisk at bære redningsvest i disse, noget vi ellers ikke har gjort på kanalerne og floderne. Der er kaldesignal og telefonnummer til sluserne i Fluviacarte kortbøgerne, men vi får ikke brug for det. Da vi nærmer os slusen, er lyset rød-grøn, hvilket betyder at slusningen er i gang. Snart åbner portene og da lyset skifter til grøn, sejler vi ind. Det går igen fint, stille og roligt får vi fortøjret og er snart sænket de ca. 3,5 m og ude igen. Dejligt at mærke at det sidder på rygraden!
Vi ankommer til Seurre først på eftermiddagen. En fin liggeplads langs kajen midt i byen. Det første vi gør, efter at have fortøjret og spist frokost, er at hoppe i floden. Det er bare SÅ skønt at blive kølet af i det 25-26 grader kølige vand, når lufttemperaturen er 35 gr. og solen bager ned fra en skyfri himmel. Vi bader flere gange i løbet af eftermiddagen og først på aftenen går vi en tur op i byen og finder en bager – så har vi styr på, hvor morgen baguetten skal komme fra i morgen.
Dorthe i vandet

Seurre

Mandag morgen lægger vi fra kl. 9 mod Chalon-sur-Saône, en tur på 45 km. Vi glæder os til at gense Chalon, hvor vi var for tre år siden i et mobilhome lige ved floden – efter en ferie i Normandiet. Dengang drømte vi kun om at sejle på floderne – nu er det virkelighed! Livet er fantastisk 😊.
Chalon sur Saone

Vi har igen høj sol og lovning på en varm dag i badetøj, så det er faktor 30 fra morgenstunden. En enkelt sluse ved Ecuelle bliver det til, ellers er det bare at følge flodens løb og den rende, der er markeret på kort og gps, som garanterer min. 3,5 m’s dybde. Da vi nærmer os Chalon, møder vi Canal du Centre, som man kommer af, hvis man har været i Paris. Vi ser en sejlbåd komme deroppefra – det viser sig senere, at det er en dansk familie på seks måneders eventyr, med mål Portugal. Ellers er det ikke mange både, vi møder…
Vi sejler forbi campingpladsen, vi lå på for tre år siden og drømte, og lægger lidt senere til i lystbådehavnen. Virkelig fine faciliteter og det bedste: tæt på et stort shopping område med masser af butikker og en fantastisk Carrefours med ALT, hvad hjertet kan begære af specialiteter, friske råvarer, non-food osv. osv. Ideelt sted at gøre holdt, hvis man skal proviantere big time!

Vi tager en overligger-dag i Chalon-sur-Saône, løber en 3 km’s morgentur og køber frisk baguette og får senere også gået i tur i den hyggelige handelsby med gågade og en masse fine, små butikker. Får også lige en enkelt tordenbyge med på vejen – de lover lidt blandet vejr de næste par dage.
Onsdag morgen sejler vi kl. 7:30 og spiser morgenmad undervejs. Vi planlægger at sejle 60 km i dag og nå Mâcon. Det er lidt køligt fra morgenstunden – men det nyder vi lidt 😊. Først efter et par timer og dagens enlige sluse, ved Ormes, er det på med badetøjet og solcremen…
Igen en smuk dag på floden med masser af fugleliv og store fisk, der springer. Lige før Mâcon oplever vi dagens højdepunkt: på øen Ile Palme ser vi to storkereder med storkeunger i. Dét er godt nok et sjældent syn, og vi betages! Storkeforældrene flyver henover floden – de er større, end man lige tror…
Storke

Vi ville have lagt til langs kajen i Mâcon, men det er umuligt – der er ikke nogle steder, hvor man kan fortøjre en sejlbåd, og vi er i tvivl om dybden. I øvrigt skriver kortbogen, at der kan være lidt tvivlsomt klientel langs flodpromenaden om natten. Så vi vender om og går i stedet ind i lystbådehavnen nord for byen. Her er masser af pladser og fine faciliteter – eneste minus er, at der er to km ind til byen. Men det er en fin tur langs floden og vi har godt af at få rørt os oven på en lang dag i cockpittet. Så vi runder alligevel de 10.000 skridt denne dag.
Om aftenen trækker det op og vi får et forrygende tordenvejr med de flotteste lyserøde lyn over byen. Regnen pisker ned mens vi går til køjs, glade for at vi ikke ligger i et telt men en vandtæt båd 😊.
Macon

Torsdag er der afgang kl. 9. Vi skal ud på en lille tur på 40 km til Villefrance-sur-Saône med en enkelt sluse undervejs. Det er klaret op igen, og vi har fint vejr, men flere skyer end de foregående dage. På turen møder vi det første hotelskib, som vi så flere af, da vi var på førnævnte ferie i Chalon-sur-Saône for nogle år siden. Det er et stort skib og skyder en god fart, så vi fik fornøjelsen af bølger på den ellers helt rolige flod. Vi overhalede også ”luksusprammen” Apres Tout, som vi har mødt flere gange i de forskellige byer, vi har overnattet. De var også med os i slusen, men der var masser af plads til os begge.
I Villefrance lagde vi til ved en liggeplads foran restauranten l’Embarcadere. Det ser ud til, at det er en nedlagt lystbådehavn, for det er gratis, og der er ingen faciliteter – bortset fra el på pontonbroen. Men vi ligger udmærket, om end lidt udsat for bølger fra de pramme og skibe, der sejler forbi (dog ikke mange). Efter en tur i supermarkedet 10 min’s gang væk, slappede vi af resten af dagen: Fik ringet hjem, skrevet dagbog, tjekket op på seværdigheder og muligheder Lyon mm.
Villefrance

Det er skønt ikke at have travlt! Efter morgenmad og morgentoilette var vi klar til at sejle til Lyon. Det var fantastisk vejr, høj sol og ingen vind. Som så mange gange før, har vi floden helt for os selv. Vi kunne i lang tid se, at vi nærmede os en storby, flere og flere store bygninger stod side om side langs floden. Det var helt fantastisk at sejle ind igennem forstæderne til Lyon. Vi kom lige ind igennem centrum med de flotte kirker og bygninger samt broer. Vi skulle til udkanten af Lyon ved Confluence indkøbscentret. Der ligger en lille marina med få pladser.
Der var desværre ikke plads i marinaen, så vi blev lagt ved en kaj lige udenfor det store Confluence center (ikke dårligt, syntes Dorthe). Havnefogeden lovede os en plads i havnen dagen efter.
Confluence

Lyon marina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *