Givet -> Monthermé. Meuse

Kl. 8:00 – 19:00. 55 km. 6 sluser, NN + 86,62 m.

Vi var som vanligt tidligt oppe, men sluserne her i Frankrig åbner først kl. 9, så vi har god tid til at få klaret morgenmaden mv. Vi sejler fra havnen kl. 8 og ligger en halv time og venter ved slusen Ham Sur Meuse sammen med vores tyske venner i Bavariaen ”Pearl”, der er på samme rute som os ned gennem Frankrig. Det skulle være en ”fjernbetjent” sluse, men der er mandskab på, og de hjælper os med at fortøje de tre små både, der er plads til. Dejligt 😊

Slusemesteren kommer hen og forklarer, at der fra lørdag er problemer med vanddybden mellem sluserne Saint Aignan og Semuy på Ardenner-kanalen. Åh ja, flere udfordringer! Vi stikker 1,56, så det skulle jo kunne lade sig gøre…

Lige efter slusen er der en 500 m lang tunnel. Meget spændende oplevelse! Vi har heldigvis lommelygten klar, for pludselig bliver der meget mørkt! Og så lyder en ordentlig skramlen: Vores tyske venner i båden foran kommer desværre lidt tæt på tunnelvæggen og får ramt med deres bimini. Vi passerer også en oplukkelig bro – den er dog åben for os, så vi passerer uhindret.

Næste sluse bliver vi også hjulpet igennem af slusevagter, men ved den tredje er der rødt lys, så her skal vi aktivere slusen med fjernbetjeningen. Vi får fundet den hvide kasse med det blå skilt og trykker på den lånte fjernbetjening ca. 20 m fra kassen. Jubiii, det virker: Sluselyset skifter fra rød til rød-grøn, hvilket betyder ”slusen klargøres”. Vi tre både sejler ind og fortøjer – jeg kravler i land og tager fortøjningen – det går fint. Fruen i den tyske båd løfter det blå håndtag og så er slusningen i gang. Interessant! Tredje sluse klaret og klokken er 10.30.

Sidste sluse nåede vi kl. 17:55 – vi havde skyndt os de sidste 5 km. Desværre lå der en båd i slusen på vej op, da vi ankom, og så skulle en pram nedad fra den anden side. Men heldigvis var slusemester i det glade hjørne, så han lod os komme igennem slusen, selv om den var efter lukketid. Han fik en kæmpe tak!

Vi nåede igennem seks sluser i dag – 55 km på 11 timer. Det har været fantastisk smukt at sejle her på floderne igennem Ardennerne. Frodigt, fredfyldt, flora og fauna i fuldt flor. – Ærgerligt at vi har lidt stress over den manglende vandstand og at vi skal nå Saint Jean de Losne om 14 dage. Vi håber det bedste.

I aften har vi aftalt med Lukas, at han stiger på i Attigny på Ardenner-kanalen på lørdag. Han skal finde dertil fra Bruxelles – spændende hvordan det går 😊.

Vi ligger i aften i en hyggelig by, Monthermé, omgivet af høje, træbeklædte ”bjerge” og med Meuse slyngende sig igennem. Virkelig idyllisk og pittoresk. 13. juli, aftenen før Bastille-dagen: Kl. 22 er der fakkeltog gennem byen og kl. 22.45 starter det mest fantastiske, overvældende, smukke, HØJLYDTE fyrværkeri, vi nogensinde har set!! IMPONERENDE!! Og så tænk på, at Monthermé blot er en lille bitte by – hvordan mon det fejres i større byer? Fyrværkeriet kan næsten ikke blive mere storslået!

Vi går til køjs med techno-musik på havnen, men falder hurtigt i søvn, og næste morgen er der musestille – flot og klart med sol, træer og flodens stille rislen.