Joinville -> Chaumont, Canal entre Champagne et Bourgogne

Kl. 8:45 – 18:00. 50 km. 20 sluser.
Afgang 8:45 efter morgenmaden. Første sluse (44, Joinville) er passeret kl. 9. Landskabet er blevet lidt mere spændende de sidste 5 km, det bygger lidt op i højden – ikke kun skov og marker så langt øjet rækker… Spændende, hvad det byder på længere fremme!

dav

Der er cykel- og gangstier langs alle kanalerne (EU støttede cykelruter). Vi følges med mange cyklister på turene og hilser og vinker til alle, vi møder – rigtig hyggeligt. Vi har også ofte tilskuere i sluserne der er meget interesserede i, hvordan de fungerer.
Kl. 10:30 er vi ved sluse 40 – ingen lys i panelet ☹. Endnu en gang må det franske støves af. Vi kan se, at de er i gang med at fjerne søgræs op ad kanalen lige på den anden side af slusen, så vi stikker snuden ind til bredden og sætter os til at vente… Der er lidt mere strøm og vind på kanalen her, så alt ”skidtet” samler sig foran sluseportene upstreams. Vi venter en lille halv time, og så er de klar til at åbne slusen igen.
dav

Ved sluse 39 er der en lille oplukkelig bro – en enkelt bil må holde og vente til vi er igennem 😊. Kl. 14:30 når vi til broen ved Vieville. Det viser sig, at den er manuelt betjent, så jeg ringer endnu engang til VNF og beder dem sende hjælp ud til åbningen. Vi venter et kvarter, og så er han på pletten.
Vi planlægger at stoppe for natten ved et liggested ved km 101, men da vi passerer et fint sted ved km 100 og går gennem sluse 29 må vi efterrationalisere – det VAR liggestedet ved km 100, vi skulle have været ved… der var ikke noget ved km 101. Øvøv. De næste mange km er der skrå betonkanter langs kanalen, og dem kan vi ikke lægge til ved. Vi når lige igennem sluse 25 inden kl. 18, og lige efter er der en lille havn (Port de la Maladiére). Med havn menes en kaj med plads til 8-9 både langskibs. Vi får klemt os ind mellem to andre sejlbåde (med masterne liggende på dækket) og håber at ligge godt for natten her. I morgen skal vi for første gang prøve manuelle sluser – vi er spændte på hvordan det kommer til at fungere!

2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *